piatok 25. septembra 2015

9.8.2015 - Kameň z rieky Váh

Bola nedeľa ráno a opäť to vyzeralo na ďalší tropický deň, kedy teploty vzduchu budú atakovať 40 stupňov Celzia. Vybral som sa teda schladiť k rieke Váh, ktorej koryto bolo v určitých miestach takmer vyschnuté a samotná rieka vyzerala ako vačší potok. Prechádzam suchou nohou po miestach, kde by mi inokedy z vody vytŕčala len hlava. Občas spravím fotografiu zaujímavého miesta, pozerám čo bolo doteraz skryté pod vodou, naplavené kusy skla, konzerv a iného bordelu vyhadzujem na breh. Vtom sa skláňam ku zlomenej hrdzavej podkove, ktorá je oblepená kameňmi.

Akoby ju tu pre mňa niekto nachystal pred malou chvíľou. Vkladám si ju do vrecka, tá vyhodená na brehu neskončí. Že mi za hodinu a pol prinesie šťastie v podobe ešte lepšieho nálezu som ale nečakal. Už sa chýstám domov aby som nezmeškal obed a robím teda poslednú fotografiu. Prejdem asi 50 metrov a vtom zbadám pod nohami z vyschnutého dna vytŕčať časť nezvyčajne tvarovaného kameňa. Voda síce dokáže časom opracovať kamene do rôznej podoby, ale zvedavosť ma predbehla a kameň som odhrabal a prevrátil. Hneď som potom vedel, že toto nieje výtvor prírody. Najprv som myslel, že ide o nejaký vyhodený betónový polotovar, závažie alebo niečo podobné. Vyberám fotoaparát a robím pár dokumentačných fotografií a krátke video z miesta nálezu. Kameň beriem do rúk a jeho váha mi hovorí, že niesť ho domov jeden a pol kilometra je v tejto chvíli nad moje sily a keď neviem o čo ide tak to za tú námahu nestojí. Vraciam ho teda na jeho pôvodné miesto, trocha ho zamaskujem nech neupúta pozornosť náhodného okoloidúceho a poberám sa domov.
Doma zapínam počítač a hneď vkladám fotografie na fórum s prosbou o identifikáciu kameňa. Dostávam zaujímavé odpovede a preto posielam fotografie mailom archeológovi. Jeho odpoveď potvrdzovala názory z fóra - kameň spĺňa parametre laténskych žarnovov, presnejšie ide o spodnú časť - stator ( ležiak ), pochádzajúci z rotačného mlyna z doby laténskej. Teda výrobok z doby Keltov a Rimanov, starý cca 2000 rokov. Kedže sa mlyn nenašiel spolu s vrchným pohyblivým dielom - rotačným kotúčom ( behúňom ), je jeho bližšia identifikácia a datácia obtiažnejšia, ale nie nemožná.
Keď som sa o pár dní pre kameň vrátil, aby som ho odniesol, tak už nebol na suchu a musel som ho vyloviť z vody. Našťastie bol stále na svojom mieste.
Stator má priemer cca 32 cm, výšku cca 16,5 cm, váhu cca 20 kg, otvor o priemere cca 3 cm a hĺbke cca 3,5 cm .
 Krátko po prevrátení kameňa. Zakalená voda na ľavej strane naznačuje pôvodné miesto uloženia kameňa.
Pohľad z iného uhľa
 a väčšej vzdialenosti
Pohľad na časť statora, ktorá bola pod vodou a štrkom.
 Detail statora - svetlá časť vytŕčala nad hladinu a tmavá časť bola vo vode a štrku.
Detail statora na vrchu s typickým otvorom pre drevenú osu horného pohyblivého rotačného kotúča ( behúňa ) . 
Spodná strana statora
 Stator po vylovení a vyschnutí
 jeho horná hladká čast
a spodná nahrubo opracovaná čast 


Video natočené krátko po objavení statora
 Rez rotačného mlyna - žarnova a jeho oba diely.
Kamenný mlyn pozostává z dvoch kameňov usadených tesne na sebe. Spodný kameň - stator ( ležiak ) je usadený pevne, vrchný kameň - rotačný kotúč ( behúň ) sa po ňom voľne pohybuje krúživým pohybom.
 Celkový pohľad na koryto Váhu. Ako som spomínal v texte vyššie, mala to byť posledná fotografia dňa. O dve minúty neskôr som objavil stator zo žarnova. 
V ľavom hornom rohu je zväčšený výrez z fotografie, kde sa mi podarilo identifikovať stator vo svojej pôvodnej polohe pred objavením.

0 komentárov:

Zverejnenie komentára